Τεχνολογία Εμβύθισης (Immersive Technology)
SmileyKids
Τι είναι η Τεχνολογία Εμβύθισης (Immersive Technology) ;
Αποτελεί ουσιαστικά ένα διαδραστικό πολυαισθητηριακό εικονικό περιβάλλον που λαμβάνει χώρα σε πραγματικό χρόνο. Βασίζεται σε τρισδιάστατες στερεοσκοπικές μονάδες απεικόνισης και προσομοίωσης που «περιβάλλουν» τον χρήστη, δημιουργώντας μια συνειδητή αίσθηση παρουσίας. Η Τεχνολογία Εμβύθισης λειτουργεί ως πύλη για την κατανόηση και ανάπτυξη αλληλεπιδράσεων μεταξύ φυσικών και ψηφιακών χώρων, συμβάλλοντας έτσι στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ φαντασίας και πραγματικής ζωής. Οι συγκεκριμένες τεχνολογίες ενισχύουν τη φυσική παρουσία και επιτρέπουν στους χρήστες να διευρύνουν τους ορίζοντές τους και να βιώσουν νέες συναρπαστικές εμπειρίες. Αποτελούν ένα ελκυστικό μέσο βιοανατροφοδότησης καθώς, μέσα από τις εφαρμογές τους, προσφέρουν ευκαιρίες για ταυτόχρονη βελτίωση γνωστικών, αισθητηριακών και κινητικών ελλειμμάτων. Παρά τη διαδεδομένη χρήση των διοπτρών εικονικής πραγματικότητας (VR headsets) στην αποκατάσταση, με βάση την εκτενή εμπειρία μας, δεν είναι πάντοτε κατάλληλες για όλους τους ασθενείς , καθώς απαιτείται από τους χρήστες να αλλάζουν την οπτική τους γωνία, έτσι ώστε να μπορέσουν να διερευνήσουν το εικονικό περιβάλλον και ουσιαστικά τους προσφέρουν μια ατομική εμπειρία που τους απομονώνει. Στην Immersive Reality αξιοποιήσαμε τη δύναμη της εικονικής πραγματικότητας, αναπτύσσοντας έναν φιλικό, κοινόχρηστο δια δραστικό περιβάλλον το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ταυτόχρονα από πολλά άτομα επιτυγχάνοντας την δυνατότητα εμβυθισης χωρίς την χρήση VR headsets.
Εργοθεραπευτική προσέγγιση
Το Immersive Reality Room είναι ένα πολυαισθητηριακό εργαλείο που φέρνει το παιδί αντιμέτωπο με ρεαλιστικές συνθήκες σε πραγματικό χρόνο.
Αξιοποιεί όλες τις αισθήσεις και συγκεκριμένα με τα οπτικά, ακουστικά & απτικά ερεθίσματα προωθεί τη βελτίωση στην καταγραφή, επεξεργασία και ανταπόκριση αυτών, μέσα από την άμεση εμπλοκή του παιδιού με το εκάστοτε ερέθισμα. Επίσης δίνεται η δυνατότητα στον θεραπευτή να αξιοποιήσει τις δυνατότητες της αίθουσας σύμφωνα με τις ανάγκες και τις θεραπευτικές απαιτήσεις κάθε θεραπευόμενου.
Όσον αφορά τα αιθουσαία ερεθίσματα, γίνεται έκθεση σε αυτά μέσω θεμάτων που αφορούν το χωροταξιακό σύστημα, τον προσανατολισμό στον χώρο αλλά και αιθουσαίες προκλήσεις όπως το τρενάκι του λούνα παρκ, την περιπλάνηση & εξερεύνηση τοπίων και χώρων.
Η χρήση του touch, δίνει τη δυνατότητα για ενίσχυση του ιδιοδεκτικού συστήματος ασκώντας πίεση και ελέγχοντας τη ποσόστωση της δύναμης σε συγκεκριμένες θεματικές ενότητες όπως η ακινητοποίηση του χιονιού, των φύλλων, η διατήρηση της φωτιάς.
Επιπλέον, δεδομένου ότι αποτελεί ένα ελεγχόμενο και ασφαλές περιβάλλον, δίνει στον θεραπευόμενο τη δυνατότητα επιλογής δραστηριοτήτων και προσαρμογής των επιμέρους στοιχείων, καθώς και λεπτομεριών του περιβάλλοντος στο οποίο αυτές εκτελούνται.
Αυτό δημιουργεί αυξημένα κίνητρα εμπλοκής σε δραστηριότητες, τα οποία ενισχύονται από την άμεση ανταπόκριση που παρέχει το περιβάλλον στις δράσεις του θεραπευόμενου (ΔΡΑΣΗ – ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΙΟ – ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ).
Τέλος, ενισχύει τις κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες των παιδιών ( είτε προς τους θεραπευτές, είτε προς συνομηλίκους). Όπως αναλύεται και παρακάτω.
Από λογοθεραπευτικής σκοπιάς
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:
Τα πολυαισθητηριακά ερεθίσματα που παρέχει ο χώρος, δημιουργούν ισχυρό κίνητρο επικοινωνίας.
Ανοίγονται κύκλοι επικοινωνίας, καθώς το παιδί αλληλεπιδρά με τα ερεθίσματα αλλά και με τον θεραπευτή που βρίσκεται στο χώρο.
Επίσης, τα κίνητρα προωθούν την έκφραση αιτημάτων και την λεκτική απόδοση των οπτικών ερεθισμάτων που συμβαίνουν σε πραγματικό χρόνο.
Τέλος, αναπτύσσεται και ενισχύεται η δεξιότητα της λεκτικής μίμησης σε σημαντικό βαθμό.
ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ:
Η καταγραφή των πληροφοριών γίνεται αποτελεσματικότερα, καθώς το παιδί συμμετέχει σε μια βιωματική διαδικασία. Έτσι εμπλουτίζεται το λεξιλόγιο και στη συνέχεια το παιδί αποδίδει λεκτικά τα ερεθίσματα που παρουσιάζονται.
Επίσης, ενισχύεται η ταχύτητα επεξεργασίας και η ανάκληση, λόγω των εναλλασσόμενων περιβαλλόντων .
Τέλος, η πληθώρα των διαφορετικών θεματικών ενοτήτων που διαθέτει το εργαλείο, μας δίνει τη δυνατότητα να τα συνδυάσουμε και μαζί με το παιδί να δημιουργήσουμε σενάρια και ιδέες.
Η αισθητηριακή ρύθμιση, η οργάνωση και η ενίσχυση της λεκτικής απόδοσης, προωθεί την ικανότητα έκφρασης των συναισθημάτων και των εμπειριών του παιδιού.
Ψυχοθεραπευτική προσέγγιση
Immersive Reality Room. Μια εναλλακτική θεραπευτική παρέμβαση, είναι ένα εργαλείο που προσφέρει ψυχοσυναισθηματική ασφάλεια.
Βοηθάει στην προστατευμένη και αποτελεσματικότερη έκφραση του συναισθήματος του παιδιού. Είναι πιο εμπεριστατωμένη και ολική η προσέγγιση του συναισθηματικού του κόσμου. Προσφέρει βιωματική ψυχοεκπαιδευση μέσα από παγιωμένες ψυχοθεραπευτικές τεχνικές οι οποίες εκσυγχρονίζονται θεαματικά με τη βοήθεια του εργαλείου.
Είναι μια εναλλακτική και πρωτοποριακή μορφή θεραπείας απόλυτα συνυφασμένη με το ψυχοσυναισθηματικό κόσμο του παιδιού και τις σύγχρονες τεχνικές της ψυχοθεραπείας.
Θεραπευτές
Μανώλη Χρυσούλα Εργοθεραπέυτρια
Βενιτουράκη Μαρία Εργοθεραπέυτρια